Site icon Dobar dan

Oftalmološki nacionalno-preferentni test binokularnog viđenja

Dr. Nina Jovanović, ljekar, specijalista oftalmološke i okulofacijalne plastične i rekonstruktivne hirurgije, govori o svom umjetničkom performansu u Beču kao refleksija na izložbu Entartete Kunst u Minchenu. Cilj performansa je bio provokacija evropske i austrijske publike simulacijom stvarnog oftalmološkog pregleda da li je njegov vid “nacionalno obojen”.

“Uloga medicine, bez obzira koliko bila egzaktna nauka, uvijek može da pomjera granice i da izaziva društvo na lično preispitivanje, te da uz svoju primarnu ulogu bude socijalno angažirana, što je prijeko potrebno i važno, potrebno sada u ovom hektičnom vremenu”, kaže na početku našeg razgovora dr. Nina Jovanović, specijalistica oftalmološke i okulofacijalne plastične i rekonstruktivne hirurgije, naučnica, akademski radnik i publicista kojoj medicina nije samo profesija, već ljubav, strast i vizija koja je vodi kroz život.

Dr. Nina Jovanović diplomirala je na Medicinskom fakultetu Univerziteta u Sarajevu 2008. i Fakultetu za Javno Zdravstvo Univerziteta u Iowi 2017 godine, te se usavršavala iz oblasti okuloplastike u Berlinu (Njemačka), Ajovi (Iowa), Njujorku  (New York), Valeti (Malta), i Mičigenu (Michiganu) (SAD).

Trenutno radi u Kantonalnoj bolnici u Zenici i u privatnoj oftalmološkoj praksi u Sarajevu, a uz klinički rad, aktivno se bavi naučno-istraživačkim radom sa fokusom na povredama oka i okuloplastičnoj i rekonstruktivnoj hirurgiji. Do sada ima 17 objavljenih radova, te aktivno učešće na preko 20 internacionalnih kongresa, te je internacionalni editor za oftalmološke stručne časopise i clan Evropskog Društva Okuloplasticnih  Rekonstruktivnih Hirurga. ​

Razgovaramo sa nekim ko se bavi očnim bolestima. Oko je jako važno osjetilo, ali ga ne možemo banalno okarakterisati samo kao čulo. Ono ima vezu sa onim sto zovemo “mentalnim” i jedno uključuje drugo. Možete li nam kao ljekar, ali i oftalmolog, objasniti na koji način mi vidimo i  kako možemo što vidimo tumačiti na različite načine.

Često se kaže da se poimanje stvarne i mentalne slike razlikuje tako što mentalne uključuju angažovanje više senzornih osjetila nego poimanje stvarne. Ali da li su stvarne slike stabilne ili trajne? Wittgenstein zagovara njihovu među-ovisnost, da bez postojanja svijesti i mentalnih slika ne bi postojale ni stvarne slike. To se može pokazati na primjeru doživljaja boje jer naša mentalna slika nas uči da spoznajemo žutu od crvene boje i obratno. Naše mentalne slike su žutoj boji dale značenje, i verbalno i stvarno.

Da li ljudski centralni nervni sistem tačno projicira sliku koju gledamo ili je ona dijelom izmjenjena drugim osjetilima, percepcijama ili, možda, unaprijed konstruisanim idejama ili mislima?

Da li uvijek vidimo ono što gledamo ili spektator znači biti razdvojen od sposobnosti saznanja i mogućnosti djelovnja?

Ovaj fenomen krhkosti u percepciji slika u oftalmologiji smo jednom prilikom iskoristili kao ideju za performans koji smo izveli u Beču 2016. godine uoči nacionalnih izbora Austrije u sklopu RealDeal Festivala sa umjetničkom grupom God’s Entertainment. Naime, postavili smo si pitanje ili hipotezu da li unaprijed zamišljene ideje oblikuju ono što vidimo u ono što želimo vidjeti?

Da li se možete prisjetiti koncepta perfomansa u Beču?

Cilj našeg performansa je bio provokacija evropske i austrijske publike simulacijom stvarnog oftalmološkog pregleda i izazivanjem unutrašnje reakcije koje možda nisu ni bili svjesni, iako je većina publike sebe smatrala ljevičarima i liberalima. Korištenje “stvarnih testovova” od strane ljekara – oftalmologa, dalo je imaginarnu “legitimnost” performansu, tako da učesnici nakon performativnog “ljekarskog pregleda” nisu bili sigurni da li je dijagnoza stvarna ili izmišljena što ih je dalje podstaklo na promišljanje i unutrašnju introspekciju.

Samo jedan od primjera testa koji smo koristili se bazirao na subliminaciji simbola austrijske zastave unutar Mondrianove kompozicije crvene, plave, i žute. Ovu sliku smo komparirali sa heteronormativnom slikom omiljenog nacističkog slikara bez austrijske zastave i pojedinačno smo pustili da posjetioci izaberu preferiraćuju sliku. Nakon što bi izabrali heteronoramativnu sliku, da izbjegnu biranje slike sa austrijskom zastavom, dobili bi dijagnozu da im percepcija i stereovid inkliniraju prema preferenciji heteronormativnih i desničarskih prizora po tipu preferencijalnog gledanja u oftalmologiji. Na ovaj način smo izmanipulirali njihovom introspekcijom sa ciljem da im pokažemo kako je svaki prizor podložan vanjskim manipulacijama.

Što je poslužilo kao inspiracija za ovaj performans?

Kakve su bile reakcije učesnika obzirom da ste im davali “ozbiljnu dijagnozu”, kakav je efekat  performans imao na vas?

Ovo nam je opet pokazalo koliko je važno odupirati se nametnutim idejama, formama i heteronormativima.

Kako se javila ideja da učestvujete na festivalu savremene i performativne umjetnosti obzirom na to da ste okuloplastični hirurg, oftalmolog i da većinu svog dana provodite u operativnoj sali ili radeći na istraživanjima?

Exit mobile version