Budući da je 1. novembar Međunarodni dan veganstva, odlučili smo razgovarati sa suvlasnicom kompanije Biona, koja je prva bh kompanija koja je bavi proizvodnjom veganskih artikala. Iako je Bosna i Hercegovina tradicionalno opredijeljena za proteine životinjskog porijekla, Biona je uspjela doći do svojih vjernih kupaca.
Biona je na samom početku krenula od proizvodnje sojinog mlijeka i kesica pržene soje, a danas imate desetine svojih proizvoda na policama. Šta su (bili) najveći izazovi u vašem poslovanju?
Kada ste prvi u nečemu, praktično pravite put za sve one koji dolaze poslije vas, pri tom ni vi sami niste sigurni kojim pravcem idete i da li vas taj pravac vodi nečemu. Sve se svodi na „trial and error“, učite na sopstvenim greškama, svaki mali korak ka naprijed slavite kao malu pobjedu, pomaci su spori, tapkate u mraku. Često puta sjeme novih ideja pada na neplodno tlo ali upornom (nekad čak i suludom) strpljivošću, nadate se tom svijetlu na kraju tunela, da će vaš trud ipak biti prepoznat i da će donijeti plodove. Treba vremena da postanete prihvaćeni i prepoznati.
Bosna i Hercegovina je po svojoj kulinarskoj tradiciji nepovoljna za razvoj brendova koji su vegetarijanski i veganski, te je neophodno i da radite puno na podizanju svijesti potencijalnih kupaca?
Da. Pogotovo na našem podneblju vlada mišljenje da će vas jelo bez mesa ostaviti gladnim. Čula sam i previše loših viceva na tu temu. Srećom, ovo digitalno doba radi puno u našu korist. Infomacije su na dohvat ruke svakome ko se interesuje. Kupci su dobro informisani i upućeni, znaju šta traže i koga da pitaju. Velika je razlika u potražnji vegeterijanskih i veganskih (posnih) proizvoda sad i prije 15 godina što nam govori da svijest o ishrani kontinuirano raste te da mala vojska ljudi koja stoji iza toga, radi dobar posao.
Za uspjeh svake kompanije je važna vizija i tim ljudi koji vjeruju i predano rade na njenom ostvarenju. Kako je biti na čelu Bioninog tima?
Daleko od lakog. Morate biti upućeni u sve procese i uloge i biti tri koraka ispred svih, pri tome ne gubeći iz vida destinaciju na koju ste se uputili. Naravno, sve bi bilo nemoguće izvesti bez tima sastavljenog od ljudi koji i sami gore od želje za ostvarivanjem naše misije. Timski rad je apsolutni imeprativ za postizanje uspjeha, pogotovo na našem tržištu koje je relativno zatvoreno za nove pravce.
Biona danas predstavlja koncept zdravog, održivog života i spremno podržavate mnogobrojne sportske aktivnosti u zajednici, što zasigurno dovodi do sve većeg broja poklonika Bionih proizvoda?
Slobodno mogu da kažem da smo u ovoj branši rijetki primjer „živimo to što propovijedamo“ i naši kupci su prepoznali tu autentičnost i nagradili nas svojom odanošću. Iskreno živimo ovaj život hrane i sporta, brige o sebi, a sa tim u paketu ide i naravno briga o okolišu te razna učešća u sportskim i ekološkim akcijama gdje smo česti domaćini.